by
Erik Vågen
| sep 13, 2018

For en fantastisk sommer vi har hatt. Alle båtfolks drøm.
Sol, varme og nesten vindstille. Kunne ikke vært bedre.
Selv har jeg feriert i området fra Bergen til Bud og passert Stadt to ganger i nesten vindstille og helt flatt over Sognesjøen. For en fantastisk skjærgård vi har.
Men, medaljen har selvsagt en bakside. Antall forsikringsskader har økt betydelig. Helt naturlig når folk benytter båten så mye som i år. Som vanlig er det grunnstøtinger som topper skadestatistikken. De aller fleste skyldes feilmanøvrering i trange farvann, båten svinger med hekken og dette må man ta høyde for i god tid før en svinger. I år har det dessverre også vært en del ulykker med fritidsbåt hvor liv har gått tapt. Både med større fritidsbåter og med vannscooter. Felles for disse er at det skjedde på nattestid, i mørke og med relativt høy fart.
Vi må derfor tørre å stille spørsmålet, er det forsvarlig å føre et fartøy, uten noen form for navigasjonshjelpemidler og uten kart, i mørke med høy fart? Er vi som forsikringsgivere villige til å akseptere denne risikoen? Svaret er nærliggende, det må komme restriksjoner i forsikringen for bruk av vannscooter etter mørkets frembrudd.
Men hva da med større fritidsfartøy?
Kongelig Norsk Båtforbund signerer i disse dager en avtale med Simsea om en nasjonal frivillig hurtigbåt opplæring. Økt kunnskap gir økt trygghet på sjøen og dette tas høyde for når forsikringspremien beregnes. Norske Sjø vil gi 5 % ekstra rabatt til de som gjennomfører et slikt kurs.
Det er fantastisk å seile langs norskekysten nattestid og navigere ved hjelp av sektorene fra de mange fyrlyktene langs skipsleden. Seilas nattestid med god sikt krever bruk av sjøkart og gjerne kartplotter i tillegg. Er sikten dårlig, under 0,5 n.m bør man også benytte radar for trygg seilas. Verken kart eller kartplotter viser andre fritidsbåter i nærheten.
Vi vil alle at ulykkestallene på sjøen går ned. Økt kunnskap gjennom frivillig kompetanseheving er en god vei mot trygg seilas.
Nattseilas kan være vakkert. Godt forberedt, godt utrustet, klar i hodet og klar for sjøen - for et bedre båtliv.
Tore Høisæther / Fagansvarlig for Norske Sjø – Fender Marine

Sjekk ut vår premiekalkulator:
www.norskesjo.no